Ochranné fólie - Paint Protection Film (PPF)

Ochranné fólie - Paint Protection Film (PPF)

Chcete-li lak skutečně chránit od kamínků a mechanického poškození, které by jinak lak nenávratně poškodilo? Není nic vhodnějšího než instalace čiré ochranné fólie

Něco málo si o nich povíme, abyste se trošku zorientovali v kvantitě nabídek.

Značek a materiálů je spousta, ale jen některé splňují všechny důležité kvalitativní vlastnosti. Dříve existovaly jen PVC fólie, které byly, i stále jsou, opticky škaredé. Jejich lepidla nebyla UV stabilní a žloutla, tloušťka PVC fólií se pohybuje kolem 100 mikronů. Říká se, že lepší něco než nic, ale zase vše má své meze. PVC fólie nejsou hezké, na laku je pozná každý, jejich vzhled se bude časem a povětrnostními vlivy jen horšit. Tyto fólie vůbec nedoporučuji a ani je po mně nechtějte. Ve velmi vyjímečných případech, kdy jde o čistě účelné použití, třeba na off-roadech, je můžeme vzít v úvahu. 

Co bych Vám tedy doporučil? Jednoznačně kvalitní polyuretanovou (PU) fólii. Na laku ji prakticky nepoznáte. Dokonce propůjčuje laku hlubší lesk. Trošku patrnější je u nemetalických bílých aut, kdy se jeví lehce teplejším odstínem. Levné jsou obyčejné, dražší pak mívají určité vlastnosti, např. self-healing (samohojivé) či hydrofobní vrstvy. 

Pro výběr čiré ochranné PU fólie je několik faktorů. Jedním z nich je tloušťka materiálu – levnější mívají 150 mikronů, ty dražší 200 mikronů (čirý lak na autě má kolem 30 mikronů). Dalším důležitým faktorem je vzhled – u těch nejlepších prakticky nepoznáte, že jsou na laku instalovány. U levnějších PU fólií lze po instalaci častěji narazit na menší či větší žilky v materiálu – je dobré mít na paměti, že jde primárně o účelnou a dočasnou ochranu laku, která není dokonalá a pochybuji, že někdy bude, stejně tak ani váš lak z výroby není dokonalý. 

Po pár letech užívání budou nejvíce exponovaná místa vizuálně poničena, ale lak pod fólií bude v pořádku. Ano, velké rány od větších kamínků můžou projít i fólií, ale půjde o ojedinělé případy. Vandalové na první dobrou poškodí jen fólii, ale dostat se skrz ni už dá větší práci. 

Nejpodstatnější vlastností je pak schopnost hojit povrchové škrábance, tzv. self-healing funkce, kdy stačí fólii vystavit teplu a poškození během chvíle zmizí. Je to dáno tím, že se materiál teplem vrátí do svého původního stavu. Čím větší teplo, tím rychleji škrábance mizí. Toto je neocenitelný benefit. Dokonce i stopy od zažraného hmyzu a ptačího trusu mizí. Sám jsem vůči těmto flekům, schopných nechat v laku nenávratné škody, byl skeptický, ale po sézoně zkoušení na svém vlastním autě můžu s klidem říct, že v ní fleky nezůstavají. Výrobce doporučuje odstranit hmyz co nejdříve, ale když se vám to náhodou nepodaří, nemusíte panikařit – v letních vedrech 14 dní zapečené mouchy a fleky po týdnu vymizely. S ptačím trusem bych ale tak dlouho neotálel a snažil se o jeho odstranění v rámci hodin. Další super výhodou je, že když takto v létě někam přijedete, stačí vzít mikrovláknovou utěrku a detailer či destilovanou vodu a mouchy setřít. Ano, čtete správně. Hezky na hulváta setřít, špína nešpína. Něco, co byste si na samotném laku dovolit nemohli. Případné škrábance, které si na povrchu fólie uděláte, zmizí na poledním slunci během minut. 

Některé fólie jsou navíc i hydrofobní – odpuzují vodu a nečistoty obdobně jako lak po navoskování či po aplikaci keramiky. Tady si zatím netroufám říct, že hydrofobní vlastnosti budou mít napořád, resp. po dobu 5-10leté záruky výrobce, jelikož jsou na trhu cca od roku 2016 a každý rok přicházejí nějaké novinky. 

Pár z předních výrobců těchto fólií má vlastní software s rozsáhlou a průběžně aktualizovanou databázi umožňující řezání požadovaných tvarů na plotteru. Fólie se pak nemusí řezat na laku, ale i to je někdy nevyhnutelné. Určitým benefitem je i snadnost sundávaní, kdy většinou platí, že levnější fólie mají agresivnější lepidlo a nejdou tak snadno sundat oproti fólií kvalitní, která jde i po letech sundat bez oddělení lepidla od fólie. U PVC či levných PU fólií může být sundávání práce na několik dní a je to doslova za trest a mohou nastat komplikace v podobě stržení laku v místech, kde není lak kvalitně nalakován, a to se může jednat i o tovární lak.

Hlavně se nenechejte navnadit na podobné samohojivé vlastnosti u keramických povlaků. Taky se v jejich případě jedná o polyuretanový povlak, ale velmi tence nanesený. V úvodu zmiňuji tloušťku 200 mikronů, což už je skutečně hmatatelná bariéra. Tloušťka vrstvy u nano povlaků je, když je opravdu hodně silná, kolem 5 mikronů. Což je mimochodem tloušťka, kterou přesně nezměříte bežně dostupnými tloušťkoměry, protože je to na hraně jejich měřících odchylek a rozlišovacích parametrů. Škrábance, ty velmi jemné a povrchové, z nich teplem taky sundáte, ale pravděpodobnost, že škrábanec bude jen v těch pár mikronech, je minimální. To vše za ceny, které se blíží hmatatelné a skutečně funkční PPF. 

Nakousl jsem cenu. Ano, je vyšší než u PVC či wrappových fólií. U zmiňovaných materiálů se pohybujeme od 2500 Kč/m2 bez DPH za 150mikronovou samohojivou fólii až po 4500 Kč/m2 bez DPH za 200mikronovou samohojivou fólii s hydrofobní vrstvou. Nejčastěji aplikuji PPF na nejvíce exponovaná místa, tzn. na přední nárazník, kapotu, blatníky, prahy, světla, zrcátka, střechu či za zadní kola. PPF fólie může být leská nebo matná – matné se používají na matné laky, ale lze je použít i na leské laky, kdy z nich můžeme udělat matné. Dokonce existuje černá lesklá PPF se samohojivými vlastnostmi, což je dost zajímavý materiál třeba na zrcátka či střechy.