Leštění a ochrana laku BMW M3 Champagne Quartz

Leštění a ochrana laku BMW M3 Champagne Quartz

Tato krásná eMtrojka prošla full-service balíčkem na ochranu laku – leštěním, instalací čiré ochranné fólie a aplikací keramiky Modesta. 

Asi jste si už všimli, že mám kladný vztah ke sportovním autům a rád se o ně nejen starám, ale také je rád i řídím. Znak BMW M představuje nádherný mix elegance, luxusu a hlavně sportovního ducha. V případě BMW M3 Competition v zajímavé individuální barvě Champagne Quartz, jde vcelku i o nenápadné auto pro denní užívání. Pokud ale chcete, máte pod pravou nohou oturbených 450k a 550Nm čekajících na váš povel.

Auto přijelo po nájezdu necelých 10000km s cílem ochránit lak pro další užívání. S majitelem jsme probrali jeho představu a společně podrobili lak důkladné prohlídce, abych mohl posoudit přibližnou časovou náročnost leštění laku a následných prací. Lak byl v poměrně dobrém stavu, horní část auta nesla stopy ručního, ale ne zcela šetrného mytí, nic hrozného. Spodní polovina auta byla ale více poškozena. K mému překvapení nebyl ani přední nárazník nějak zásadně potlučen od kamínků, stejně tak ani kapota a prahy, které u těchto aut trpí asi nejvíc. Bývají doslova opískovány. Navrhl jsem majiteli, že i přes několikaměsíční stáří auta bychom stále mohli aplikovat čirou ochrannou fólii na nejvíce exponovaná místa a zabránit jejich nežádoucímu poškození.

Keramická ochrana v žádném případě neochrání lak od kamínků či poškrábání. Toto riziko dokáže eliminovat pouze ochranná čirá fólie. 

Dohodli jsme se tedy na leštění laku, instalaci čiré ochranné fólie, která má samohojivé a hydrofobní vlastnosti, a na aplikaci keramické ochrany laku Modesta, která se aplikuje nejen na lak samotný, ale i na ochrannou fólii.

Příprava na leštění zahrnuje umytí auta, sundání kol, chemickou dekontaminaci laku i disků, kdy se z jejich laku odstraní asfaltové flíčky a poletavá rez. Auto se znova umyje, abychom se důkladně zbavili zbytků dříve použitých chemických prostředků. Následuje mechanická dekontaminace, kdy se za pomocí clay hmoty a dostatečné lubrikace odstraní zbývající nečistoty, které nejdou běžným mytím smýt. Dekontaminace laku je velmi důležitá před samotným leštěním, kdy je žádoucí mít dokonale čistý a hladký povrch. Nechceme přece dostat tyto malé částice do leštícího kotouče a leštit s ním pak lak.

Nicméně pokud si auto nehodláte strojně leštit a pravidelně se o něj staráte, vystačíte si většinou jen s chemickou dekontaminací. Je velká šance, že si clayem lak poškrábete, proto ho nedoporučuji používat bez následného leštění. Clay hmotu používáme jen tehdy, je-li to nezbytně nutné!

Následně se auto ještě opláchne demineralizovanou vodou a vysuší s pomocí mikrovláknových ručníků a vzduchu. Nějaká voda ze spár bude stále trochu vytékat, ale chceme ji co nejméně. Demineralizovaná voda zaručí, že i když nějaká zbytková voda vyteče, nenadělá nám na laku fleky.

Auto mám tedy připravené na leštění. Většinou u mě neuvidíte na fotkách rozsáhlé maskování páskou. Důvod je prostý. Maskuji průběžně podle toho, který díl zrovna leštím. Nerad nechávám pásku nalepenou déle než je nezbytné. Zažil jsem pár situací, kdy se déle nalepená kvalitní páska, resp. její lepidlo, nenávratně podepsaly do laku. Stačí třeba odněkud vytékající voda či IPA na odmašťování a můžete mít zaděláno na problém. 

Za ty roky už dokážu odhadnout, kterou kombinaci pasty a leštícího padu zvolit pro dané poškození, ale vždy si ji napřed na menší ploše vyzkouším. Je důležité začít vždy tou jemnější pastou a kotoučem, abychom neleštili zbytečně agresivně a neodstranili více laku než je nezbytně nutné. Rád pracuji s leštícím systémem Scholl Concepts, který používám již roky a který funguje velmi dobře a hlavně efektivně. Jejich kombinace past a hlavně leštících kotoučů, patří mezi to nejlepší, co na trhu naleznete. Můj šuplík ale obsahuje i pasty jiných značek, abyste si nemysleli, že slepě používám jen jednu značku. :)

Mám tedy vyzkoušeno a začínám leštit díl po dílu. Je důležité lak nepřehřívat a neustále kontrolovat průběh leštění odmašťováním. Všechny pasty dokáží maskovat a nestačí je jen tak utřít mikrovláknem. Skutečný výsledek se vám ukáže až po odmaštění. Pár ojedinělých hlubokých šrámů nešlo zcela odstranit, ale s tím je třeba počítat. Běžné oko je ale nemá šanci najít.

Po 9 hodinách mám vyleštěno. Znova odmastím celou karoserii a zbavím ji drobného prachu z leštění. Důkladně vysaji a vytřu zem na dílně, abych eliminoval riziko zanesení prachu pod fólii na minimum. Následuje instalace čiré ochranné fólie, která byla nařezána na plotteru přímo pro M3. Instaluje se na nárazník, kapotu, světla, prahy a i na hranu zadního nárazníku, aby nedocházelo k jeho škrábání při nakládání věcí do kufru.

Jako poslední přichází na řadu keramická ochrana laku a disků. Aplikovat primer a nanést keramiku zabere dohromady k 7 hodinám práce. Teď už zbývá jen vypálení keramiky pomocí IR lampy, pěkně kousek po kousku.

V mezičase se věnuji interiéru. Vyčistím kůži, plasty a okna zevnitř, vysaji. Po 35 hodinách práce se blížím ke konci a dolaďuji poslední detaily.